Vintern 2023/24 har varit en av de strängaste på många år. Mängder av snö och en ihållande kyla har påverkat isläget runt Gävle Hamn under större delen av säsongen. Många har pratat om att det varit det värsta isläget på många år.
Något en av kaptenerna på Gävle Hamns bogserbåt Grizzly, Odd Carlsson, bekräftar.
– Jo, så är det. Så mycket isbrytning som vi kört i år, har vi inte gjort på väldigt många år, berättar han.
Under ”vanliga” vintrar har hamnens bogserbåt ansvar för att hålla Holmuddsrännan isfri. Från hamnen ut till Ytterriskan, strax utanför Bönan. Grizzly ser även till att fartyg kan ta sig in till exempelvis Billeruds hamn.
Men i år har Grizzly behövt bryta is ända ut till Purruts grund, som ligger en bit utanför Lövgrund. Det hör till ovanligheterna.
På frågan om han minns när det senast var så här mycket is, funderar Odd Carlsson lite och kommer fram till att det var måste vara över tio år sedan, minst.
Det gjorde att Sjöfartsverket skickade ut en extra isbrytare till Gävlebukten, Brage Viking.
När kölden släppte sitt grepp om södra Norrland i slutet på januari, drog vikingen vidare upp till Ångermanälven för att fortsätta isbrytandet där.
Och i samma veva som plusgraderna kom, vände även vinden till västlig, vilket var mycket gynnsamt. Då kunde bogserbåten mest hjälpa isen på traven ut mot mer öppet vatten och vips så var det relativt isfritt inne i hamnens bassänger och i inre fjärden.
– Det blåste runt 18 m/s, så det friskade på en del, berättar Odd, som är inne på sitt tolfte år som kapten på Grizzly.
Han har jobbat till sjöss i princip hela sitt liv. Innan jobbet på Gävle Hamn jobbade han på Svitzer, ett av världens största bogserbolag. Då var han stationerad på Svalbard, så kyla, det är han van vid.
Den här dagen i slutet av januari är det dock några plusgrader i Gävle och vid besökstillfället står en assistans till containerfartyget Judith på eftermiddagsagendan.
Odds två kollegor, Robin Uusirantanen och Erik Uhlander, dyker upp efter ett tag och drar igång motorn till båten. Det börjar bli dags att bege sig mot containerterminalen.
Robin har jobbat på båten sedan 2008 medan Erik är inhyrd för tillfället. Första gången han jobbade inom Gävle Hamn var redan 1993, även då på bogserbåt. Sedan tog yrkeslivet honom till andra ställen inom sjöfarten. Han jobbar i vanliga fall i som teknisk chef på bostadsplattformen Floatel Superior i Nordsjön, men när han är fyraveckorsledig från det, brukar han hoppa in och jobba extra.
Förutom att bryta is och hjälpa stora fartyg, har de även ansvar för alla prickar, alltså de så kallade trafiklysena, som finns i farleden och inre fjärden. De måste också underhållas med målning, lampbyte och liknande.