3.7°
Temperatur
5
m/s
NV
Medelvind
7
m/s
NV
Byvind
0.15
m
Vattennivå (RH2000)

Flygbränsletåget har vunnit flera miljöpriser

1999 gick ett antal oljebolag ihop och bildade A Flygbränslehantering AB (AFAB). En ny depå, som stod klar 2001, byggdes i direkt anslutning till Arlanda. Flygbränslet lastades då på Loudden och transporterades med tankbilar genom Stockholms innerstad till Arlanda.  
 
2006 invigdes flygbränsletåget som vunnit flertalet miljöpriser. Istället för att flera gånger om dagen gå genom Stockholms innerstad, ofta i rusningstrafik, via tankbilar, så transporteras nu flygbränslet med tåg från Gävle hamn till Brista, som ligger 5 km utanför Arlanda flygplats. Två tågset om dagen och 17 vagnar i varje tågset krävs för att transportera flygbränslet till Brista. Nära 250 000 lastbilar har ersatts med tåg sedan 2006.
 
”Flygbränslet kommer alltså in via fartyg till Gävle hamn och lagras i depåer som ägs av Interterminals, ST1 och OKQ8”, berättar Per Eklund, driftchef på AFAB.
 
Därifrån pumpas det genom filter och kvalitetstestas och pumpas vidare in i tågvagnarna. OKQ8 ansvarar för lastningen och Green Cargo äger tågen, men AFAB äger processen och ansvarar för hanteringen. Tåget tar sig sedan de cirka 2-2,5 timmarna ner till Brista. Där filtreras och testas bränslet igen, innan det pumpas in i den 6 km långa pipe linen som tar bränslet fram till AFABs egen depå. På depåområdet finns cirka fyra dagars lager av flygbränsle.
 
”Det är således många kvalitetstest som genomförs för att ha ren, högkvalitativ bränsle som går in i flygplanen så att du och jag sedan kan flyga var vi vill”, förklara Per.


 
När bränslet ska användas pumpas det, med cirka 10 bar, in i ledningar som löper runt hela Arlanda Flygplats. Väl framme vid rätt flygplan väntar en så kallad dispenser, en bil utrustad med filter, kopplingar och slangar. Här kvalitetstestas bränslet ytterligare en gång innan det leds upp i slang till flygplanets vinge för att slutligen fylla tanken.
 
Idag ägs AFAB av AirBP, Shell Aviation, SASoil och WFS. För hanteringen av flygbränslet arbetar nio man på AFAB. Fyra på kontoret och fem operatörer. Per började på AFAB 2008 som drifttekniker och har sedan ett år tillbaka arbetat som driftchef.
”Vi är ett bra gäng som jobbar nära och allt flyter på bra. Vi är uppe i Gävle hamn för samordningsmöte. Det är också bra. Allt flyter som det ska helt enkelt. Både flygbränslet och alla samarbeten”.