Service och terminaler
Fartyg lossar och lastar hela dygnet på Gävle hamns sex terminaler. Här råder ständig aktivitet året runt.
Hamnordning och hamnregler
Här hittar du samlade dokument med information om regler, restriktioner, villkor och procedurer inom hamnområdet. Informationen vänder sig till aktörer inom sjötrafik, vägtransporter och järnväg – men också till exempelvis besökare till företag etablerade i hamnen.
I Gävle Hamn värderar vi säkerhet högt. Det är därför viktigt att alla som ska besöka någon inom hamnområdet i förväg tar del av det regelverk som gäller för vistelse och rörelse i området.
Specifikt för järnväg
För besökare
Information om anmälningsskyldighet, bogserbåtsregler och regler avseende förtöjning/förhalning med mera återfinns i dokumentet Hamnregler.
Landström till fartyg
I Gävle hamn finns idag möjlighet att ansluta till landström vid både kaj 16 (Sligkajen) och kaj 27 (Energikajen). Systemen är i drift och möjliggör elanslutning för fartyg under hamnuppehåll, vilket minskar utsläpp och buller från hjälpmotorer.
Gävle Hamn arbetar löpande med att utveckla och förbättra förutsättningarna för landanslutning. Tekniska specifikationer och gällande regler finns i Gävle Hamns hamnregler §15.
Läs mer om landström (OPS) här:
OPS Energikajen (kaj 27)
OPS Sligkajen (kaj 16)
Här finns de dokument och formulär samlade som är kopplade till olika typer av ansökningar och anmälningar.
Relaterade dokument och länkar
Fototillstånd
Gävle hamn är ett civilt skyddsobjekt enligt Skyddslagen samt ett sjö- och hamnskyddsområde enligt lagen om sjöfartsskydd.
Det råder foto-, film- och avbildningsförbud i och i närheten av området. Detta omfattar all form av dokumentation, så som fotografering, filmning, drönarbildtagning och skisser.
Om du behöver fotografera eller på annat sätt dokumentera hamnområdet måste du ansöka om tillstånd hos hamnmyndigheten. Detta görs genom att fylla i ansökan nedan.
Skicka den ifyllda ansökan till
Säkerhetsavdelningen återkopplar inom 72 timmar med besked om ansökan godkänts eller inte.

Anmälan om avfallsavlämning
Enligt ny avfallslagstiftning (implementering av EU-direktiv) som gäller från och med 2023-05-01, ska fartyg föranmäla behov av att lämna avfall i hamn – uppdelat enligt MARPOL.
Avfallsanmälan ska göras senast 24 timmar före ankomst via funktionen ”Service order” i Port Activity App.
Avfallet lämnas av besättningen själva i respektive terminals avfallsrum, som är tillgängliga dygnet runt.
Observera: Avfallsrummen är låsta – tillgång ges endast efter korrekt ifylld och inskickad avfallsanmälan.
Priser
I dokumentet nedan hittar du också prislistan för växlingstjänster i Gävle Hamn och Fredriksskanshamnen.
Farlig verksamhet
Inom Gävle hamnområde finns flera anläggningar där stora mängder kemikalier hanteras. Enligt lagen om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor (SFS 1999:381) har kommunen ett ansvar att informera personer som kan påverkas vid en eventuell olycka.
Informationen presenteras i foldern ”Om larmet går”, som du hittar via länken nedan. Foldern finns även på Gävle kommuns och Gästrike Räddningstjänsts webbplatser. Räddningstjänsten distribuerar även foldern till boende i närområdet.
Karta över hamnområdet
Containerterminalen - Ostkustens största
Gävle Hamn är hem för Ostkustens största containerterminal. Här hanteras containrar året runt av feederfartyg som går till och från större europeiska hamnar, där godset omlastas vidare mot sin slutdestination världen över. Den dagliga driften sköts av terminaloperatören Yilport Gävle.
Idag hanteras omkring 200 000 TEU per år i Gävle Hamn – men med en utbyggd kapacitet på 600 000 TEU finns goda möjligheter att möta framtidens ökade godsvolymer.* Den nya terminalen, som invigdes 2022, är resultatet av en gemensam satsning mellan Gävle Hamn AB och Yilport, för att skapa hållbara och konkurrenskraftiga förutsättningar för sjötransporter.
I direkt anslutning till terminalen finns god tillgång till lagerytor, logistiklösningar och möjligheter för nya företagsetableringar. Dessutom förbinder en järnvägspendel containerterminalen med Stockholm Nord i Rosersberg – ett klimatsmart sätt att flytta gods mellan Mälardalen och Gävle.
*TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) är ett standardmått för containrar där 1 TEU = 20 fot (6,1 meter). En 40-fots container motsvarar 2 TEU.
Fakta Containerterminalen
- Terminalyta: 156.000 m2
- 2 kajer
- Tillåtet djupgående: 12,2 m och 10,0 m
- AEO-certifierad (Authorized Economic Operator)
- Kapacitet: 600 000 TEU
- Gränskontroll för livsmedelsimport
- Kajnära kombiterminal
- Tre Super-post Panamax-kranar (räckvidd 52 m)
- Sex obemannade eRTG-kranar

Bulkterminalen - för industriell försörjning och tunga projektlaster
I Gävle Hamns bulkterminal* hanteras framför allt insats- och försörjningsvaror till basindustrin – som lera, legeringar, skrot, slig och biobränslen. Här hanteras också projektlaster med särskilt höga krav på lyftkapacitet och mellanlagring, exempelvis husmoduler och vindkraftskomponenter.
Terminalen omfattar fyra kajavsnitt där olika typer av fartyg lastas och lossas, beroende på last och behov.
I direkt anslutning till kajerna finns flera stora magasin och öppna lagerytor, vilket möjliggör både täckta varulager och tillfällig mellanlagring av gods nära vattnet.
Den operativa driften ansvarar Yilport Gävle för.
*En bulkterminal hanterar varor som inte är lastade i en lastbärare, såsom container eller trailer – exempelvis löst gods i stora mängder.
Kajer
Vid östra kajen hanteras bland annat skrot, sågade trävaror, pappersmassa, ferro-legeringar, kaolinlera och projektlaster.
Vid södra kajen hanteras olika bulkslag som vindkraftverk, krita till pappersbruken, vägsalt, bränsleflis och pellets.
Vid sydvästkajen hanteras bland annat lera till pappersindustrin, rostfritt skrot och gummiklipp. Här finns även en cistern för cementutlastning.
Vid sligutlastningskajen hanteras utöver slig även utlastning av bly- och zinkslig (finkornigt koncentrat av malm) med hjälp av en helautomatisk anläggning. Anläggningen är ett slutet system med inbyggt transportband.

Kombiterminalen - där järnväg möter väg och sjö
Gävle Hamns kombiterminal är integrerad med containerterminalen, i direkt anslutning till både kajer och lagerytor. Här skapas effektiva omlastningsmöjligheter mellan tåg, väg och sjö – vilket bidrar till mer hållbara och flexibla transportlösningar.
I terminalen erbjuds helhetslösningar för kombitrafik, inklusive lyft, växling, lagring och stuffning/stripning av containrar. Den operativa driften sköts av Yilport Gävle.
Utöver huvudterminalen finns även en kompletterande kombiterminal i Fredriksskans, med en hanteringsyta på 50 000 m² och två fullängdsspår om 500 meter vardera.
*En kombiterminal är en plats där gods lastas om mellan järnväg och väg – ofta som en del av en intermodal transportlösning.

Energihamnen - nav för flytande bulk och drivmedel
Energihamnen i Gävle är en av Sveriges största hamnar för hantering av flytande bulk, kemikalier och drivmedel. Här finns flera av landets större lagrings- och energibolag etablerade.
Via järnväg transporteras drivmedel och andra produkter vidare till viktiga nav i det svenska transportsystemet.
De produkter som hanteras omfattar bland annat kemikalier, bränslen, biobränslen och industriella vätskor, som via ett gemensamt ledningsnät förs från kaj till respektive depå. Ledningsnätet ägs och underhålls av Gävle Hamn AB.
Energihamnen erbjuder även goda förutsättningar för lagring och logistiklösningar, med närhet till både terminaler och transportinfrastruktur.

CFS Granudden - specialiserad hantering av pappersprodukter
Container Freight Station (CFS) Granudden är specialiserad på hantering av pappersprodukter och omfattar fem stora magasin med en total yta på 60 000 m². Här finns både inomhusspår för järnväg och stuffningsstationer för effektiv lastning av containrar.
Varje år lastas cirka 20 000 containrar med papper vid anläggningen. Den operativa verksamheten sköts av Yilport Gävle.
Från CFS Granudden avgår dagligen tågset med containrar till containerterminalen, där godset lastas om på feederfartyg för vidare export till större hamnar i Europa.
