-2°
Temperatur
0
m/s
SV
Medelvind
1
m/s
SV
Byvind
0.27
m
Vattennivå (RH2000)

Två invigningar av samma terminal – blir det en tredje?

När Jörgen Flank var med och invigde hamnens nya containerterminal 2006 var han säker. Den var så stor att den aldrig skulle fyllas.
2022 var han med och nyinvigde samma containerterminal, som då vuxit ur sin gamla kostym sedan länge.
– Nu aktar jag mig för att säga samma sak, säger han och flinar.

Jörgen Flank, chef över Yilports bulkterminal.

För 24 år sedan inledde Jörgen Flank sin första sejour inom hamnområdet, då arbetade han på dåvarande stuveriet. Efter några år bytte han arbetsplats, fortfarande kvar inom området, för att vara med och bygga upp den nya containerterminalen.

– Då hade vi en tanke om att försöka rekrytera 50 procent män och 50 procent kvinnor till de nya positionerna. Vi lyckades inte riktigt, men idag kan vi se att det blev startskottet för att vi faktiskt närmat oss de siffrorna, säger han och fortsätter:

– Det var väldigt spännande att få vara med och starta upp en helt ny terminal. Det var många nya system som skulle implementeras och en hel del personal som aldrig jobbat på en hamn tidigare. 

Det han minns kanske allra tydligast är just det där med storleken på terminalen.

– Det var så stora kranar och så stora ytor, så vi var tämligen övertygade om att det aldrig skulle bli fullt där. Därför var det väldigt intressant att följa utvecklingen på containerhanteringen som gick bra fort, säger han och minns tillbaka.


Den ”gamla” containerterminalen som var så stor att den aldrig skulle fyllas.

Fem år efter uppstarten av containerterminalen kom dock ett erbjudande från Stora Enso för att ha hand om deras logistik.

– Jag kände att jag behövde lite nya utmaningar efter att ha varit på samma ställe i nästan elva år, berättar han.

Han nappade därför på erbjudandet och sa hej då till hamnen. Men bara tillfälligt. För under tiden han satt på Skutskärsfabriken såg han utvecklingen på sin gamla arbetsplats.

– Det fanns ett litet sug att komma tillbaka, för det hände saker hela tiden.

Bland annat ett investeringsbeslut för en ny containerterminal. Samma containerterminal som han själv tänkt aldrig skulle fyllas.

– Haha, precis, Men det gick ju fortare än kvickt.

Så när möjligheten att komma tillbaka dök upp 2018, tog han den. Förvisso i en ny roll, denna gång som chef över bulkterminalen.

Med bulk menar man produkter som inte kommer i en container, utan som packas löst. Exempelvis trävaror, stålprodukter eller pappersdito.

Det betyder dock inte att han inte håller på med containerhantering.

Jörgen Flank förklarar:

– Man kan säga att vi på bulken är en drivkraft för att öka omsättningen på containerterminalen. Ju mer vi kan stuffa och strippa containrar, då kan desto fler sådana gå genom den terminalen.

Stuffa och strippa? För de som ej talar hamnspråk så betyder ”stuffa” att packa en container och ”strippa” motsatsen. Det vill säga lasta ur, på enkel svenska.

– Bulkterminalen är en allkonstnär. Förutom att vi stuffar/strippar containers hanterat vi bulk då. Det som också är jättestort för den här terminalen är vindkraftverken som kommer in här, eller projektlaster som vi kallar det för, säger Flank.

Även här har det varit en rolig resa för honom att vara med på.

– Ja, verkligen. Och spännande. Om vi tar vindkraften som exempel är det ett jättepussel för att få allt att fungera. Allt från lossning, till förvaring och sedan när vi ska skicka iväg dessa jättedelar till där de ska byggas upp.

Här kommer Jörgen Flank på ytterligare ett projekt som han varit med på. Ett av de större och av de mer unika slagen.

– När jag kom tillbaka efter åren på Stora Enso satt vi och spånade på vad vi skulle kunna göra för att attrahera mer gods som inte redan fanns i hamnen. Då kom vi på CFS Paper! Ett jätteprojekt som på rekordtid gick från idé till att det stod färdigt, säger han och fortsätter:

– Där är hela tanken att pappersrullarna kommer in på järnväg för att packas om och lämna i container. Hela anläggningen är ju den första i sitt slag i en hamn, alltså helt frikopplad från en pappersfabrik.

Det är just de där tvära kasten han gillar. Att det hela tiden händer något nytt man måste hantera. Det är det som gör att han trivs så bra.

Och det är inte alla som varit med och invigt två containerterminaler, på exakt samma plats.

Den nya containerterminalen, som invigdes 2022, har en kapacitet för att hantera 600 000 TEU (20 fots container). Men för tillfället hanterar den ca 250 000 TEU.

– Jag känner ju samma sak nu som jag gjorde när vi invigde den första containerterminalen 2006, att den nya terminalen heller aldrig kommer kunna fyllas till max. Skillnaden är att jag tänker efter lite när jag säger det, säger Jörgen Flank och bjuder på ett garv.

Vem vet, det kanske blir en tredje nyinvigning någon gång i framtiden?

Utforska hamnen med hela familjen

Gratis buss, rälsbuss- och båtturer till hamnområdet. För små sjörövare finns teater, ansiktsmålning och fiskdamm. Testa vår ham(n)burgare! Ingen landkrabba ska behöva gå hungrig. Utforska hamnens framtida innovationsarbete, lyssna på föredrag och se fotoutställning. Det bjuds på nygräddade kanelbullar, tårta, godis och lokalt kaffe.