Forslunds Bulktransport är familjeföretaget som idag drivs av tredje generationen.
Det började redan 1957 när farfar Gunnar köpte en begagnad tankbil för att köra olja och bensin åt de stora oljeföretagen. Han startade även upp en bensinmack som låg på söder under ett antal år.
I början av 1980-talet var det dags för nästa generation Forslund att kliva in när Gunnars son Frank med frun Anne påbörjade en utveckling av företaget.
– Det började bli dags att försöka köra med lass i båda riktningarna. Då skaffade man en bil som kunde köra olja i ena riktningen och stål i den andra, berättar Gunnars barnbarn Helena Forslund.
Hon själv och systrarna Ulrica och Linda tog sina första steg ut i arbetslivet via Forslunds direkt efter gymnasiet. Men med tiden tog egna karriärer och drömmar vid. Helena byggde upp en egen redovisningsfirma medan Ulrica köpte en hästgård med allt vad det innebär.
Men i mitten av 00-talet kände Frank och Anne att de måste fundera över framtiden. Således var det dags för tredje generationen Forslund att få frågan om att så småningom driva företaget vidare.
Var det helt givet för er att kliva in då?
– Nej. Vi fick frågan och ”Ullis” sa direkt nej, för hon ville satsa på hästgården. Och yngsta systern Linda hade precis slutat gymnasiet och visste inte riktigt vad hon ville med livet.
Men Ulricas man Jonas, som då jobbade som säljare för Carlsberg, tyckte det lät spännande. Och Helena började också fundera på om det ändå inte var rätt läge?
– Det lät kul och jag saknade transportbranschen lite, säger hon.
Så det blev en upptrappning av att kliva in i familjeföretaget och en nedtrappning av redovisningsfirman.
Idag är alla tre systrarna Forslund samt Jonas på plats i Gävle Hamn för den dagliga driften av åkeriet.
Företaget har alltså drivits av samma familj i 67 år, det är lite speciellt.
– Man växer in i det, jag har ju levt i företaget ända sedan jag var liten. Jag har åkt med pappa i lastbilen eller hängt med mamma på kontoret. På den tiden var vi inte lika många anställda som nu, så pappa jobbade verkligen alla dagar om året, berättar Helena.
Under många år var det mest petroleumbaserade produkter som företaget transporterade. Men i slutet på 80-talet kom en förfrågan från företaget som idag heter Omya, om en körning av ett helt nytt material. Mängden var visserligen så liten att det inte ens fyllde beläggningen på en tankbil.
Det nya materialet var kalkslurry. Samma produkt som idag är Forslunds huvudsakliga last och som körs av alla 30 ekipage som finns i företaget.
Så sakteliga försvann petroleumlasten helt och nu kör de nästan enbart kalkslurry till pappersindustrin.
Och i samma veva utvecklades även företagets miljöarbete.
– Det började under tiden mamma var kvar. Då var det här med eco-driving relativt nytt och det gjorde att företaget försökte få ned bränsleförbrukningen. Det var i princip det enda man kunde jobba med då, berättar Helena och fortsätter:
– Lite längre fram började det komma nya former av bränsle som ersättning för diesel. Först kom RME* som vi körde mycket på under några år. Sen gick vi över till HVO** som vi idag kör med så mycket som vi kan.
Då trodde Forslunds att de skulle vara helt fossilfria inom några år. Men olika politiska beslut har gjort att de behövt tänka om ett flertal gånger.
– Man lägger upp en långsiktig plan för vad man tänker för framtiden, men när förutsättningarna förändras hela tiden har vi fått backa bandet och anpassa oss eftersom, berättar Helena.
Med höjda totalvikter på vägarna öppnades nya möjligheter till att minska sitt klimatavtryck. I och med det har man lyckats höja snittlassen utan att höja den genomsnittliga bränsleförbrukningen per km.
– Vi förbrukar alltså mindre bränsle per levererat ton!
Eco-drivingen är dock fortsatt jätteviktig för Forslunds. Alla chaufförer i företaget har sina personliga mål att nå, där man mäter fordonsstatus så att man ser att bränslet utnyttjas på bästa sätt.
Företaget har ett index där 100 är max och minimikravet ligger på 70. Forslunds chaufförer snittar 84, vilket är bra.
– Om man tänker att hållbarhet är mer än bara miljöarbete, så är det även jätteviktigt för oss med arbetsmiljö och trafiksäkerhet, berättar Helena.
Forslunds Bulktransport är certifierade inom fyra olika områden, kvalitet, miljö och så just arbetsmiljö och trafiksäkerhet.
– Det vi tycker är så fantastiskt, är att de fyra områdena ger ringar på vattnet till varandra. Tar vi eco-drivingen som exempel, får chaufförerna mycket bättre framförhållning i olika trafiksituationer.
Helena berättar att flera av chaufförerna som kommit långt med sin eco-driving, har sagt att de upplever att de själva blivit lugnare i trafiken. Det i sin tur har gjort att olyckor har minskat, för stressar man mindre får man bort många trafikfaror.
– Så vår satsning på eco-driving för miljön, har även gett resultat på förarnas mående och olycksstatistik. Utan att tumma på leveranstid eller liknande.
Även om önskan finns, är det tyvärr långt kvar innan företaget kommer ha möjlighet att börja köra el-lastbilar.
– I dagsläget finns det inte bilar som kan klara sträckorna och de totalvikter vi behöver, om man tänker på räckvidd och laddtider kontra kör- och vilotider för chaufförerna. Jag tror inte alls att det är omöjligt att man i framtiden kan hitta sådana lösningar även för de tunga transporterna. Men vi är tyvärr inte där nu, säger Helena och fortsätter:
– Men det händer mycket i branschen. Förutom el pratas det även om vätgas som drivmedel. Det gör att man bara går och väntar på vilket håll det ska gå åt.
Än så länge är HVO Forslunds kortsiktiga lösning.
– Men vår omställningsresa slutar inte där. Det kommer andra drivmedel, nu är det bara att vänta och se var tekniken tar oss någonstans, säger Helena.
Under alla år ni funnits i hamnen, kan du komma på vad som är mest spännande med att jobba här?
– På ett sätt kan man tycka att man bara harvar och harvar. Men kollar vi ett antal år bakåt och jämför var vi är idag, ser man hur mycket som faktiskt hänt. Det är både roligt och häftigt. Så är det i hela hamnen, det har hänt så otroligt mycket här nere och det är en otroligt häftig resa att få vara med på, säger Helena Forslund.
Fakta Forslunds Bulktransport
60 anställda
30 fordonsekipage
Fyra certifieringar:
- ISO 9001 – Kvalitet
- ISO 14001 – Miljö
- ISO 39001 – Trafiksäkerhet
- ISO 45001 – Arbetsmiljö
*RME = Rapsmetylester ** HVO = Hydrerad vegetabilisk olja