Thiele har alptoppar och pannkakssmet i Gävle hamn

Slurryfabriken i Gävle hamn byggdes 1982. Den ägdes då av Boliden Kemi, som köptes upp av Kemira. Under 90-talet köptes fabriken upp av Thiele (USA) och i Thieles regi har fabriken varit sedan dess.
Fabriken har 6 lagertankar, med storlek från 60 m³ upp till 300 m³, där den färdiga slurryn lagras i väntan på leverans till kund. Sex personer är anställda för att sköta den dagliga produktionen, varav en är fabrikschefen Lars Eliasson som har en bakgrund från ledande befattningar inom läkemedelsindustrin och pappersindustrin. Han har varit på plats sedan 2006 och avser stanna till pension. Han trivs bra med uppdrag och kollegor och berättar engagerat om produktionen av slurry medan han banar väg bland snövita alper av lera som han avråder från att slänga sig i eller smaka på, trots att det är lockande.
 
”Från början levererades kaolinleran torrt till kunderna, som då slurrade leran själva. Men med tiden vaknade intresset från kunderna att köpa färdig slurry, varvid fabriken byggdes och produktionen startade. Idag köper Thieles samtliga kunder färdig slurry, vilket gjort att fabriken sedan 1982 byggts ut i omgångar, både vad gäller produktionskapacitet och lagringskapacitet”.
 
Slurry, eller mer korrekt Kaolinslurry, används vid pappers- och kartongtillverkning som fyllmedel i arket eller för bestrykning av det samma. När slurryn används som fyllmedel, nyttjar man kalcinerad lera i slurryn. Den kalcinerade leran levereras i storsäck, som kommer i containers med båt. Bestrykning används för att den färdiga pappers/kartongytan skall bli slät och jämn och enkel att trycka på. För bestrykning nyttjas bulklera. Bulkleran kommer med båt i lös form om ca 6000 ton per leverans .
 


 
Med dagens produktionstakt omsätts i fabriken ca 30 000 storsäckar med kalcinerad lera och ca 20 000 ton bulklera årligen. Detta innebär ca 700 containers och fyra skepp med bulklera per år. Råvaran för leran utvinns ur marken. Det är sediment med finkornigt material, som skapats av inlandsisens, som grävs upp och genomgår olika processer innan det blir kaolinlera. Bulkleran lagras i magasinet och dammet från leran lägger sig på kläder och letar sig in i håret, så efter en tid där ute, börjar man påminna om en mjölnare.
 
Om leran ser ut som lockande alptoppar så har slurryn ett utseende av pannkakssmet. Alla som har, eller har haft barn har stekt pannkakor och vet hur smeten blandas till och vispas. Den färdiga slurryn påminner till färg och konsistens om pannkakssmeten.
 
”I processen för tillredning av slurry, nyttjas stora mixers. I dessa blandas pulvret med vatten och en liten del dispergeringsmedel. Därefter rör man om eller mixar pulver-vattenblandningen. Detta kräver energi, så en stor elmotor driver den så kallade vispen i mixerkärlet. Dispergeringsmedlet nyttjas för att lerapartiklarna, efter att mixningen är klar, skall hålla sig svävande i slurryn och inte börja sjunka till botten i lagertanken. Även en ytterst liten mängd konserveringsmedel tillförs slurryn. Detta för att den inte skall härskna genom bakterieangrepp”.
 
Thiele Nordic, som är ett helägt dotterbolag till Thiele(USA) driver fabriken. Företaget ansvarar för marknaden i Finland och Sverige. Bolagets VD kommer från Finland och huvudkontoret ligger i Helsingfors. Kundkretsen för fabriken utgörs av kartongtillverkare i Svealand och södra Norrland.
 
”Slurryn levereras med tankbil till kunderna, vilket gör att placeringen i Gävle hamn ger goda logistiska förutsättningar för inleveranser av pulver och utleveranser av den färdiga slurryn”, avslutar Lars Eliasson.
 





 
 
På gång
2019-06-26 12:09
Unifeeder introducerar ny veckovis linje mellan Gävle Hamn och Polen
Den nya linjen har premiär 10 augusti från hamnen i Gdansk och kommer anlöpa Gävle Hamn runt den 12 augusti.
 
Läs mer
2019-07-08 09:00
Ragnsells ser en början där andra ser ett slut
Verksamheten på Ragnsells i Gävle hamn är bred med ett antal segment som hanteras såsom containertjänster, sophämtning, hantering av farligt avfall mm.
 
Läs mer
2019-07-15 09:00
Fortsatt högkonjunktur i Gävle hamn
Efter årets första månader ser Gävle hamns terminaloperatör Yilport, inga tecken på en sviktande konjunktur.
 
Läs mer
2019-06-28 10:25
SSAB flyttar ytterligare stålexport till Gävle Hamn
Förutom de olika stålprodukter som redan upptar en helt egen sektion i CFS:en har SSAB valt att nu också flytta stuffningen av rör för världens gruvindustrier till Gävle Hamn.
Läs mer
2019-06-19 11:16
Gävle Hamn har förvärvat mark utanför hamnområdet
Gävle Hamn har förvärvat en 33 000 m2 stor yta strax utanför hamnområdet för att få plats med den ökade importen av vindkraftverk. Drygt 1.800 delar ska lossas och mellanlagras, innan de transporteras till skandinaviska vindkraftprojekt.
 
Läs mer
2019-06-13 12:10
Möjlighet att hyra mark i hamnen!
Gävle Hamn AB avser att upplåta ett markområde för anläggningsarrende. Nu har ni möjlighet att deltaga och inlämna intresseanmälan för markområdet.
 
Läs mer
2019-05-29 11:17
Handelsdagen 2019
Nära 150 personer från framförallt Dalarnas och Gävleborgs näringsliv samlades för att lyssna på kunniga talare och diskutera infrastruktur och internationell handel. Gävle Hamn ansvarade för inriktningen Infrastruktur och många viktiga punkter lyftes och diskuterades.
 
Läs mer
2019-05-10 15:05
Gävle Hamn ställer ut om fördubblingen av containerterminalen på Transport Logistic-mässan i München
Gävle Hamn kommer tillsammans med terminaloperatör Yilport att ställa ut på Logistikmässan i München 4-7 juni, hall B2 monter 416. Transport Logistics är en av världens största logistikmässor.
 
Läs mer
2019-05-08 13:33
Från kommunfullmäktige och stadshuset till Sveriges hamnars miljönätverk på Grand hotell
Utställningen, om Gävle hamns vikt som arbetsgivare, roll för regionens ekonomi och miljöpåverkan - är med överallt.
Några veckor framöver kan den beskådas på Grand hotell Elite och just nu pågår Sveriges hamnars miljönätverksträff där.
 
Läs mer
2019-03-08 11:24
Infranode gör sin första investering inom transportsektorn och investerar 400 miljoner kronor i Gävle hamn
Infranode investerar 400 miljoner kronor i utbyggnationen av den nya containerterminal i Gävle hamn och går in som delägare i terminaloperatör Yilport.
Läs mer