Alla vägar bär till Gävle hamn

Det är ständigt saker på gång i Gävle hamn. Det byggs, expanderas och växer. Och som en av de största hamnarna i landet, med tredje största och ostkustens största containerterminal, som dessutom ska fördubblas i storlek, så var det nu dags att uppdatera skyltningen in till Gävle hamn.
 


Trafikverket beviljade ansökan och under de senaste veckorna har 14 skyltar bytts ut för att förtydliga och förenkla körningen in till Gävle hamn. Närmare 1000 fordon passerar Gävle hamns grindar dagligen, så det behövs! Välkommen!
 


 
På gång
2019-02-21 10:54
Gävle hamn har ostkustens största containerterminal – nu dubbleras den
Gävle hamn har ett unikt läge på gränsen mellan två regioner, Norrlands råvaruindustri och Mälardalens importregion. Gods går in över Gävle hamn och fraktas 90 minuter till norra Stockholm och övriga Mälardalen, utan logistiska utmaningar som trafikkaos och trängsel genom Stockholms innerstad. Ett stenkast från hamnen ligger också pappersbruk, stålindustri och sågade trävaror som exporteras över Gävle hamn och vidare ut i världen.
 
Läs mer
2019-02-15 11:37
Thiele har alptoppar och pannkakssmet i Gävle hamn
Slurry används vid pappers- och kartongtillverkning som fyllmedel i arket eller för bestrykning av det samma. På Thieles fabrik ligger leran som man gör slurry av, i stora berg som ser ut som lockande alptoppar. Slurryn ett utseende av pannkakssmet.
Läs mer
2019-01-11 12:08
Var tänker du besöka utställningen?
Vill du veta vilka produkter du kommer i kontakt med varje dag, som importerats över Gävle hamn? Vill du veta hur många arbetstillfällen Gävle hamn genererar? Vill du veta mer om hur sjöfart påverkar miljön? Besök vår utställning!
Läs mer
2019-01-11 09:25
Utställning på centralstationen för ökad medvetenhet om Gävle hamn
Visste du att 530 är direkt sysselsatta och nära 7500 indirekta jobb är kopplade till Gävle hamn
Läs mer
2019-01-21 14:09
En ny sorts mätmetod testas i Gävle hamn
En ny mätmetod av laserscanning, där man kan sätta instrumentet på ryggen, som en ryggsäck, och förflytta sig samtidigt som man mäter omgivningen, testas i Gävle hamn
 
Läs mer
2019-01-15 13:29
Hur påverkar hamnkonflikten Gävle hamn?
Hamnarbetarförbundet har nu varslat om punktstrejker i flera svenska hamnar, däribland Gävle hamn.

 
Läs mer
2019-01-11 09:09
Hälften av Sveriges kaffeimport går via Gävle hamn
Nu är det dags för Gävle att ytterligare stärka sin roll som Sveriges kaffestad. Det stockholmsbaserade och anrika kafferosteriet Arvid Nordquist Handelsaktiebolag importerar från och med december sitt huvudsakliga flöde av råkaffe via Gävle hamn.
Läs mer
2019-01-08 14:13
Ambulerande fotoutställning för att skapa medvetenhet om Gävle hamn
Varje dag kommer du på ett eller annat sätt i kontakt med produkter som importerats över Gävle hamn. Hamnen har en avgörande roll för din ekonomi.
Läs mer
2018-12-12 16:39
Nu har startskottet för nya containerterminalen gått
Infrastrukturminister Tomas Eneroth tillsammans med ägaren till Gävle hamns terminaloperatör Yilport, Robert Yuksel Yildrim, höll i startpistolen (eller kran-kontrollen).
 
Läs mer
2018-11-23 10:49
En av Norra Europas största privatägda lagringsbolag...
... för kemikalie- och petroleumprodukter finns i Gävle hamn.
 
Läs mer