Från Granudden till Fredriksskans

CFS Granudden byggdes under 70-talet och har ungefär 50 000 kvm magasinsyta.
Hela terminalen består av containrar och lagermagasin för pappersrullar från huvudkunden Billerud-Korsnäs. Pappersrullarna transporteras med tåg från Granudden via Gävle ut till Fredriksskans där de sedan skeppas ut med fartyg till olika destinationer men framförallt Asien för att bli bland annat kartonger och förpackningar.
 
Förr lade fartygen till vid Granudden och lastades med truckar som bulk. Men tidsåtgången var inte ekonomiskt försvarbar och dessutom var det många av pappersrullarna som skadades på vägen. För att skydda pappret började de packas i containrar. Inte heller uppbyggandet av ännu en containerterminal med kranar var ekonomiskt försvarbar. Därför lastas i dag pappersrullarna på ca 500 meter långa tågset med ca 20 vagnar. Ungefär 7 sådana fullastade tåg går till Fredriksskans per vecka.
 
Första etapp är mellan Granudden och Gävle bangård, via Gävle centralstation. På Gävle bangård byts loket ut och sätts i andra änden på tågsettet, för att kunna gå som i ett v vidare till Fredriksskans. Väl inne på Fredriksskans kopplas loket ifrån och gör en rundgång för att sedan knuffa tågsettet den sista biten ner mot containerterminalen. Tågvagnarnas fulla containrar lastas av och tomma containrar lastas på för att vända tillbaka till Granudden.



Rasmus Nord, Adam Alsin, Andreas Nilsson, Green cargo
På gång
2018-10-08 16:10
Byggmax lager i Gävle hamn
I Gävle hamn så är SDK shippings största och enda kund Byggmax. Alla varor som går ut till butikerna från Stockholm och norrut, lagras i Gävle hamn.
Läs mer
2018-10-01 14:12
Villa Sjötorp flyttas!
Kontraktet signerat med förening för nedmontering och flytt av Villa Sjötorp.
Läs mer
2018-10-01 13:50
Alla vägar bär till Gävle hamn
Under de senaste veckorna har 14 skyltar bytts ut för att förtydliga och förenkla körningen in till Gävle hamn. Närmare 1000 fordon passerar Gävle hamns grindar dagligen, så det behövs! Välkommen!
 
Läs mer
2018-09-26 11:09
Från Granudden till Fredriksskans
Terminalen Granudden består av containrar och lagermagasin för pappersrullar. Pappersrullarna transporteras med tåg från Granudden via Gävle ut till Fredriksskans där de sedan skeppas ut med fartyg till olika destinationer för att bli bland annat kartonger och förpackningar.
 
Läs mer
2018-09-04 11:45
Kontraktet signerat för utbyggnaden av Gävle hamns containerterminal
Nu har Gävle Hamn signerat kontraktet för fördubblingen av ostkustens största containerterminal med CYES Maritime works. Målet är att utbyggnaden av containerterminalen ska stå klar i slutet av 2019.
 
Läs mer
2018-08-28 09:16
Visste du att?...
…Gävle Hamn är inte bara cisterner, containrar och stora fartyg.

Det är mer naturskönt än man kan tro i en av Sveriges största hamnar och hamnen bidrar till många arbetsplatser och ekonomisk tillväxt i såväl regionen som övriga Sverige.
Läs mer
2018-08-22 11:19
Storsatsning på automatisering av pappershantering i Gävle hamn
Gävle blir förmodligen den första hamnen i världen med ett automatiserat höglager för hantering av pappersrullar. Anläggningen kommer inrymmas i en 10 000 kvadratmeter stor och 25 meter hög byggnad, som på effektivast möjliga sätt kommer lasta papper i containrar för vidare sjötransport ut i världen.
Läs mer
2018-07-30 08:00
En av Sveriges första load plates upprättades i Gävle hamn
Företaget Sören Thyr tog in Gävle hamns första load plate. Idag finns det sex stycken load plates i hamnen och ett drygt 30-tal i landet. En load plate förbättrar packningskapaciteten i en container, samt är varsammare med godset och tillåter att man säkrar godset utanför containern. 
Läs mer
2018-07-19 00:00
Hantering av flygbränsle
Från början transporterades flygbränslet på lastbil, men 2006 invigdes flygbränsletåget som går ner till Arlanda.  Flygbränsletågen tilldelades 2012 ett pris för de stora miljöbesparingarna och den minskade trängsel-och bullernivån.
Läs mer
2018-06-27 12:06
Modern behandlingsanläggning
Företaget Dewatech tar emot ungefär 15-1600 fordon per år och cirka 30 000 ton farligt avfall renas i deras maskiner. De kan hantera i stort sett allt avfall som kommer in. 
Läs mer