Modern behandlingsanläggning

Företaget Dewatech är en så kallad A-anläggning i Sverige (miljöklassning) och en av de få privatägda. De har en av de modernaste behandlingsanläggningarna i Europa. De har vunnit flertalet miljöpriser för sin verksamhet. Dewatech tar emot ungefär 15-1600 fordon per år och cirka 30 000 ton farligt avfall renas i deras maskiner. De kan hantera i stort sett allt avfall som kommer in. I en och samma maskin så har de lyckats knäcka koden, genom beräkningar, flöden och optimeringar, för att rena alla typer av vatten. De har maskiner som renar genom skiktning, ultrafiltrering, omvänd osmos, ångkompressionsindunstning och vakuumindunstning. 
 


Dewatech har funnits i Gävle Hamn sedan 1991, men företaget har funnits i olika former sedan 1980, ständigt med Martin Björkgren i spetsen. Snart är han 70 och fortfarande yrkesverksam. VD-rollen i Dewatech har han dock lämnat över till sin son Tobias.
 
”Företaget har utvecklats genom åren med olika huvudverksamheter såsom slamsugning och kompostering av slammer. Idag är Dewatechs huvudverksamhet att ta emot blött, farligt avfall för rening, vilket det har gjort sedan början på 90-talet då kontor och verksamhet lades i Gävle Hamn”, berättar Martin Björkgren.

Hamnen var då väldigt olik jämfört med idag. Som en följd av att bland annat oljemarknaden gick ner och bränsledepåer slogs ihop, så blev hamnen en plats med lågintensiv aktivitet. Dewatech hyrde en öde tomt nära vattnet och är idag med och bidrar till den aktivitet som råder i området, tillsammans med de övriga 40 företagen som är etablerade här.  
”På 30 lastbilar farligt avfall går en tillbaka ut ur hamnen med restprodukter för vidare behandling och förbränning. Det vatten som kommer ut efter reningsprocessen är så rent att vi fått tillstånd att använda vattnet till rengöring av egna lokaler, maskiner och fordon”, förklarar Tobias Björkgren.
 
Dewatech befinner sig nu i en förhandling för att vattnet ska få användas till kommunal renhållning av gator etc.
 
Martin Björkgren har drivit företaget genom mycket hands-on arbete och sonen Tobias övertagande har kompletterat Martins erfarenheter genom höga tekniska kunskaper som drivit företaget vidare i sin utveckling. Tobias driver idag företaget med hjälp av en kollega på kontoret och tre operatörer som övervakar alla reningsprocesser och maskiner.
 
”Det bästa med att vara belägna i Gävle Hamn är det strategiska läget. Vår marknad sträcker sig från Södertälje i söder till Kiruna i norr. Och infrastrukturen här är utmärkt med tillgång till både väg, järnväg och hav”, avslutar Martin Björkgren.
 
På gång
2018-09-04 11:45
Kontraktet signerat för utbyggnaden av Gävle hamns containerterminal
Nu har Gävle Hamn signerat kontraktet för fördubblingen av ostkustens största containerterminal med CYES Maritime works. Målet är att utbyggnaden av containerterminalen ska stå klar i slutet av 2019.
 
Läs mer
2018-08-28 09:16
Visste du att?...
…Gävle Hamn är inte bara cisterner, containrar och stora fartyg.

Det är mer naturskönt än man kan tro i en av Sveriges största hamnar och hamnen bidrar till många arbetsplatser och ekonomisk tillväxt i såväl regionen som övriga Sverige.
Läs mer
2018-08-22 11:19
Storsatsning på automatisering av pappershantering i Gävle hamn
Gävle blir förmodligen den första hamnen i världen med ett automatiserat höglager för hantering av pappersrullar. Anläggningen kommer inrymmas i en 10 000 kvadratmeter stor och 25 meter hög byggnad, som på effektivast möjliga sätt kommer lasta papper i containrar för vidare sjötransport ut i världen.
Läs mer
2018-07-30 08:00
En av Sveriges första load plates upprättades i Gävle hamn
Företaget Sören Thyr tog in Gävle hamns första load plate. Idag finns det sex stycken load plates i hamnen och ett drygt 30-tal i landet. En load plate förbättrar packningskapaciteten i en container, samt är varsammare med godset och tillåter att man säkrar godset utanför containern. 
Läs mer
2018-08-06 00:00
Nytt kontor i Gävle hamn
Gävle har en avgörande historisk roll för Sveriges sjöfart och var under 1800-talet Sveriges största varvs- och redarstad. Haegerstrands etablerades 1859 och är därmed ett av hamnens äldsta företag. Idag ligger huvudkontoret inne i Gävle, men nytt kontor öppnade i sommar i Gävle hamn.
Läs mer
2018-07-19 00:00
Hantering av flygbränsle
Från början transporterades flygbränslet på lastbil, men 2006 invigdes flygbränsletåget som går ner till Arlanda.  Flygbränsletågen tilldelades 2012 ett pris för de stora miljöbesparingarna och den minskade trängsel-och bullernivån.
Läs mer
2018-06-27 12:06
Modern behandlingsanläggning
Företaget Dewatech tar emot ungefär 15-1600 fordon per år och cirka 30 000 ton farligt avfall renas i deras maskiner. De kan hantera i stort sett allt avfall som kommer in. 
Läs mer
2018-06-27 11:40
Flygbränsletåget har vunnit flera miljöpriser
Istället för att flera gånger om dagen gå genom Stockholms innerstad, ofta i rusningstrafik, via tankbilar, så transporteras nu flygbränslet med tåg från Gävle hamn till Brista, som ligger 5 km utanför Arlanda flygplats. Nära 250 000 lastbilar har ersatts med tåg sedan 2006.
 
Läs mer
2018-07-14 12:50
Gävle hamn sätter Gävle på kartan
Gävle hamn är med och bidrar till att Gävle syns på kartan både nationellt och internationellt. Förr som  Sveriges största varvs- och redarstad, idag som en av Sveriges största hamnstäder och som satsar på digitalisering, automatisering och effektivisering.
Läs mer
2018-06-15 11:24
Har du fastnat bakom ett vindkraftverk?
Just nu är det hög aktivitet i Gävle hamn, då det dagligen körs ut lastbilar lastade med delar till vindkraftverk. För varje nytt vindkraftverk som byggs pumpas ny ren el in i systemet och möjliggör att man ersätter el från kol- och gaskraftverk.
 
Läs mer