Flygbränsletåget har vunnit flera miljöpriser

1999 gick ett antal oljebolag ihop och bildade A Flygbränslehantering AB (AFAB). En ny depå, som stod klar 2001, byggdes i direkt anslutning till Arlanda. Flygbränslet lastades då på Loudden och transporterades med tankbilar genom Stockholms innerstad till Arlanda.  
 
2006 invigdes flygbränsletåget som vunnit flertalet miljöpriser. Istället för att flera gånger om dagen gå genom Stockholms innerstad, ofta i rusningstrafik, via tankbilar, så transporteras nu flygbränslet med tåg från Gävle hamn till Brista, som ligger 5 km utanför Arlanda flygplats. Två tågset om dagen och 17 vagnar i varje tågset krävs för att transportera flygbränslet till Brista. Nära 250 000 lastbilar har ersatts med tåg sedan 2006.
 
”Flygbränslet kommer alltså in via fartyg till Gävle hamn och lagras i depåer som ägs av Interterminals, ST1 och OKQ8”, berättar Per Eklund, driftchef på AFAB.
 
Därifrån pumpas det genom filter och kvalitetstestas och pumpas vidare in i tågvagnarna. OKQ8 ansvarar för lastningen och Green Cargo äger tågen, men AFAB äger processen och ansvarar för hanteringen. Tåget tar sig sedan de cirka 2-2,5 timmarna ner till Brista. Där filtreras och testas bränslet igen, innan det pumpas in i den 6 km långa pipe linen som tar bränslet fram till AFABs egen depå. På depåområdet finns cirka fyra dagars lager av flygbränsle.
 
”Det är således många kvalitetstest som genomförs för att ha ren, högkvalitativ bränsle som går in i flygplanen så att du och jag sedan kan flyga var vi vill”, förklara Per.


 
När bränslet ska användas pumpas det, med cirka 10 bar, in i ledningar som löper runt hela Arlanda Flygplats. Väl framme vid rätt flygplan väntar en så kallad dispenser, en bil utrustad med filter, kopplingar och slangar. Här kvalitetstestas bränslet ytterligare en gång innan det leds upp i slang till flygplanets vinge för att slutligen fylla tanken.
 
Idag ägs AFAB av AirBP, Shell Aviation, SASoil och WFS. För hanteringen av flygbränslet arbetar nio man på AFAB. Fyra på kontoret och fem operatörer. Per började på AFAB 2008 som drifttekniker och har sedan ett år tillbaka arbetat som driftchef.
”Vi är ett bra gäng som jobbar nära och allt flyter på bra. Vi är uppe i Gävle hamn för samordningsmöte. Det är också bra. Allt flyter som det ska helt enkelt. Både flygbränslet och alla samarbeten”.
På gång
2018-10-29 15:46
Fartygsrelaterade avgifter för 2019 höjs inte
 Gävle Hamn AB väljer att låta fartygsrelaterade avgifter vara oförändrade från 2018, med ambitionen att kunna vara ett konkurrenskraftigt alternativ till landtransporter.
 
Läs mer
2018-10-08 16:10
Byggmax lager i Gävle hamn
I Gävle hamn så är SDK shippings största och enda kund Byggmax. Alla varor som går ut till butikerna från Stockholm och norrut, lagras i Gävle hamn.
Läs mer
2018-10-01 14:12
Villa Sjötorp flyttas!
Kontraktet signerat med förening för nedmontering och flytt av Villa Sjötorp.
Läs mer
2018-10-01 13:50
Alla vägar bär till Gävle hamn
Under de senaste veckorna har 14 skyltar bytts ut för att förtydliga och förenkla körningen in till Gävle hamn. Närmare 1000 fordon passerar Gävle hamns grindar dagligen, så det behövs! Välkommen!
 
Läs mer
2018-09-26 11:09
Från Granudden till Fredriksskans
Terminalen Granudden består av containrar och lagermagasin för pappersrullar. Pappersrullarna transporteras med tåg från Granudden via Gävle ut till Fredriksskans där de sedan skeppas ut med fartyg till olika destinationer för att bli bland annat kartonger och förpackningar.
 
Läs mer
2018-09-04 11:45
Kontraktet signerat för utbyggnaden av Gävle hamns containerterminal
Nu har Gävle Hamn signerat kontraktet för fördubblingen av ostkustens största containerterminal med CYES Maritime works. Målet är att utbyggnaden av containerterminalen ska stå klar i slutet av 2019.
 
Läs mer
2018-08-28 09:16
Visste du att?...
…Gävle Hamn är inte bara cisterner, containrar och stora fartyg.

Det är mer naturskönt än man kan tro i en av Sveriges största hamnar och hamnen bidrar till många arbetsplatser och ekonomisk tillväxt i såväl regionen som övriga Sverige.
Läs mer
2018-08-22 11:19
Storsatsning på automatisering av pappershantering i Gävle hamn
Gävle blir förmodligen den första hamnen i världen med ett automatiserat höglager för hantering av pappersrullar. Anläggningen kommer inrymmas i en 10 000 kvadratmeter stor och 25 meter hög byggnad, som på effektivast möjliga sätt kommer lasta papper i containrar för vidare sjötransport ut i världen.
Läs mer
2018-07-30 08:00
En av Sveriges första load plates upprättades i Gävle hamn
Företaget Sören Thyr tog in Gävle hamns första load plate. Idag finns det sex stycken load plates i hamnen och ett drygt 30-tal i landet. En load plate förbättrar packningskapaciteten i en container, samt är varsammare med godset och tillåter att man säkrar godset utanför containern. 
Läs mer
2018-07-19 00:00
Hantering av flygbränsle
Från början transporterades flygbränslet på lastbil, men 2006 invigdes flygbränsletåget som går ner till Arlanda.  Flygbränsletågen tilldelades 2012 ett pris för de stora miljöbesparingarna och den minskade trängsel-och bullernivån.
Läs mer