Flygbränsletåget har vunnit flera miljöpriser

1999 gick ett antal oljebolag ihop och bildade A Flygbränslehantering AB (AFAB). En ny depå, som stod klar 2001, byggdes i direkt anslutning till Arlanda. Flygbränslet lastades då på Loudden och transporterades med tankbilar genom Stockholms innerstad till Arlanda.  
 
2006 invigdes flygbränsletåget som vunnit flertalet miljöpriser. Istället för att flera gånger om dagen gå genom Stockholms innerstad, ofta i rusningstrafik, via tankbilar, så transporteras nu flygbränslet med tåg från Gävle hamn till Brista, som ligger 5 km utanför Arlanda flygplats. Två tågset om dagen och 17 vagnar i varje tågset krävs för att transportera flygbränslet till Brista. Nära 250 000 lastbilar har ersatts med tåg sedan 2006.
 
”Flygbränslet kommer alltså in via fartyg till Gävle hamn och lagras i depåer som ägs av Interterminals, ST1 och OKQ8”, berättar Per Eklund, driftchef på AFAB.
 
Därifrån pumpas det genom filter och kvalitetstestas och pumpas vidare in i tågvagnarna. OKQ8 ansvarar för lastningen och Green Cargo äger tågen, men AFAB äger processen och ansvarar för hanteringen. Tåget tar sig sedan de cirka 2-2,5 timmarna ner till Brista. Där filtreras och testas bränslet igen, innan det pumpas in i den 6 km långa pipe linen som tar bränslet fram till AFABs egen depå. På depåområdet finns cirka fyra dagars lager av flygbränsle.
 
”Det är således många kvalitetstest som genomförs för att ha ren, högkvalitativ bränsle som går in i flygplanen så att du och jag sedan kan flyga var vi vill”, förklara Per.


 
När bränslet ska användas pumpas det, med cirka 10 bar, in i ledningar som löper runt hela Arlanda Flygplats. Väl framme vid rätt flygplan väntar en så kallad dispenser, en bil utrustad med filter, kopplingar och slangar. Här kvalitetstestas bränslet ytterligare en gång innan det leds upp i slang till flygplanets vinge för att slutligen fylla tanken.
 
Idag ägs AFAB av AirBP, Shell Aviation, SASoil och WFS. För hanteringen av flygbränslet arbetar nio man på AFAB. Fyra på kontoret och fem operatörer. Per började på AFAB 2008 som drifttekniker och har sedan ett år tillbaka arbetat som driftchef.
”Vi är ett bra gäng som jobbar nära och allt flyter på bra. Vi är uppe i Gävle hamn för samordningsmöte. Det är också bra. Allt flyter som det ska helt enkelt. Både flygbränslet och alla samarbeten”.
På gång
2018-07-19 00:00
Hantering av flygbränsle
Från början transporterades flygbränslet på lastbil, men 2006 invigdes flygbränsletåget som går ner till Arlanda.  Flygbränsletågen tilldelades 2012 ett pris för de stora miljöbesparingarna och den minskade trängsel-och bullernivån.
Läs mer
2018-06-27 12:06
Modern behandlingsanläggning
Företaget Dewatech tar emot ungefär 15-1600 fordon per år och cirka 30 000 ton farligt avfall renas i deras maskiner. De kan hantera i stort sett allt avfall som kommer in. 
Läs mer
2018-06-27 11:40
Flygbränsletåget har vunnit flera miljöpriser
Istället för att flera gånger om dagen gå genom Stockholms innerstad, ofta i rusningstrafik, via tankbilar, så transporteras nu flygbränslet med tåg från Gävle hamn till Brista, som ligger 5 km utanför Arlanda flygplats. Nära 250 000 lastbilar har ersatts med tåg sedan 2006.
 
Läs mer
2018-07-14 12:50
Gävle hamn sätter Gävle på kartan
Gävle hamn är med och bidrar till att Gävle syns på kartan både nationellt och internationellt. Förr som  Sveriges största varvs- och redarstad, idag som en av Sveriges största hamnstäder och som satsar på digitalisering, automatisering och effektivisering.
Läs mer
2018-06-15 11:24
Har du fastnat bakom ett vindkraftverk?
Just nu är det hög aktivitet i Gävle hamn, då det dagligen körs ut lastbilar lastade med delar till vindkraftverk. För varje nytt vindkraftverk som byggs pumpas ny ren el in i systemet och möjliggör att man ersätter el från kol- och gaskraftverk.
 
Läs mer
2018-05-30 14:01
Gammal tant på (torr)spa
Bogserbåten Järven är på "behandling" i Stockholm, på Stockholms reparationsvarv. Hon börjar nu går från gammal tant till välbevarad dam och på fredag börjar hon återfärden hem till Gävle hamn.
 
Läs mer
2018-05-23 13:37
Handelsdagen 2018
Handelsdagen är en årligt återkommande dag som verkar som en mötesplats för inspiration, nyheter och kunskap inom Internationell handel och i år även inom Infrastrukturfrågor. I år ordnades dagen av Mellansvenska Handelskammaren i samarbete med Gävle Hamn AB som ansvarade för infrastrukturdelen.
Läs mer
2018-05-17 13:17
Länsdragningsövning i Gävle hamn
Länsdragningsövningen genomfördes för att kontrollera ett flytande arbete med nybyggd ramp och dedikerad länsbåt. Länsen som användes vid övningen är en så kallad oljeläns och används för att ringa in och avgränsa utsläpp vid ett eventuellt oljeläckage. 
Läs mer
2018-04-04 11:45
Fortsatt stark tillväxt för containerterminalen i Gävle hamn
Första kvartalet av 2018 visar på fortsatt rekorduppgång av volymsiffrorna med all-time-high både för januari- och februarimånads resultat. 
Läs mer
2017-08-07 16:06
Välkommen till Gävle Hamn
Ett transportcentrum med konstant aktivitet...
Se filmen här
Läs mer