Har du fastnat bakom ett vindkraftverk?

"Det tar aldrig slut" Filmad av Kristin Broström inifrån Hamntrafikkontoret, gävle hamn

Har du tittat på klockan sittandes i bilkön bakom en långsam konvoj med märklig last den senaste tiden? Om inte, så kommer det kanske ske någon sommardag framöver. Just nu är det nämligen hög aktivitet i Gävle hamn, då det dagligen körs ut lastbilar lastade med delar till vindkraftverk. Och visst är det fantastiskt att få fastna i bilkö av den anledningen? För varje nytt vindkraftverk som byggs pumpas ny ren el in i systemet och möjliggör att man ersätter el från kol- och gaskraftverk.

Vinkraftsdelarna tillverkas på fabriker runt om i världen och anländer Gävle hamn via bulkfartyg. Just nu kommer fartygen framförallt från Kina och Spanien. Varje fartyg kan bära med sig upp till 60 delar i sin last. Trots att konvojer med vindkraftsdelar avgår dagligen, så fylls det hela tiden på. Gävle hamn lämpar sig väl för att ta emot den här typen av gods då hamnen, till skillnad från många andra hamnar, har egna kranar samt utrymme att förvara dessa jättemaskiner. Ett färdigt vindkraftverk består av 10-12 delar och hamnen har plats för 130 delar. Torndelarna väger 85 ton styck, vingarna 15 ton styck och nacellen, delen högst upp på tornet som man fäster bladen i, väger över 100 ton.

Gävle hamns terminaloperatör Yilport lossar lasten från fartygen och hjälper till att lasta delarna i konvojer. Sedan bär dessa långa ekipage iväg med avstängda vägar, korsandes över rondeller vid behov, bortflyttade skyltar och kanske en del trafikköer som följd.

Målet den här sommaren är ett vindkraftverk nära Falun, Svartnäs, och ett vindkraftverk mellan Sveg och Färila, Högkölen. Förr kunde dessa vindkraftverkskonvojer färdas över väg ända nerifrån Europa. Idag säger reglerna att man som längst får frakta vindkraftverksdelar 35 mil fågelvägen.

Väl framme i vindkraftverksparkerna, är marken jämnad och beredd och mobilkranar lyfter delarna på plats. Färdigt och monterat, vilket tar ungefär två dagar, når vindkraftverket 136 m i längd.  

Det rör på sig i Gävle hamn!
 




Foto: Joakim Ljung, Erik Gerdin och Natalie Gerami

På gång
2018-09-04 11:45
Kontraktet signerat för utbyggnaden av Gävle hamns containerterminal
Nu har Gävle Hamn signerat kontraktet för fördubblingen av ostkustens största containerterminal med CYES Maritime works. Målet är att utbyggnaden av containerterminalen ska stå klar i slutet av 2019.
 
Läs mer
2018-08-28 09:16
Visste du att?...
…Gävle Hamn är inte bara cisterner, containrar och stora fartyg.

Det är mer naturskönt än man kan tro i en av Sveriges största hamnar och hamnen bidrar till många arbetsplatser och ekonomisk tillväxt i såväl regionen som övriga Sverige.
Läs mer
2018-08-22 11:19
Storsatsning på automatisering av pappershantering i Gävle hamn
Gävle blir förmodligen den första hamnen i världen med ett automatiserat höglager för hantering av pappersrullar. Anläggningen kommer inrymmas i en 10 000 kvadratmeter stor och 25 meter hög byggnad, som på effektivast möjliga sätt kommer lasta papper i containrar för vidare sjötransport ut i världen.
Läs mer
2018-07-30 08:00
En av Sveriges första load plates upprättades i Gävle hamn
Företaget Sören Thyr tog in Gävle hamns första load plate. Idag finns det sex stycken load plates i hamnen och ett drygt 30-tal i landet. En load plate förbättrar packningskapaciteten i en container, samt är varsammare med godset och tillåter att man säkrar godset utanför containern. 
Läs mer
2018-08-06 00:00
Nytt kontor i Gävle hamn
Gävle har en avgörande historisk roll för Sveriges sjöfart och var under 1800-talet Sveriges största varvs- och redarstad. Haegerstrands etablerades 1859 och är därmed ett av hamnens äldsta företag. Idag ligger huvudkontoret inne i Gävle, men nytt kontor öppnade i sommar i Gävle hamn.
Läs mer
2018-07-19 00:00
Hantering av flygbränsle
Från början transporterades flygbränslet på lastbil, men 2006 invigdes flygbränsletåget som går ner till Arlanda.  Flygbränsletågen tilldelades 2012 ett pris för de stora miljöbesparingarna och den minskade trängsel-och bullernivån.
Läs mer
2018-06-27 12:06
Modern behandlingsanläggning
Företaget Dewatech tar emot ungefär 15-1600 fordon per år och cirka 30 000 ton farligt avfall renas i deras maskiner. De kan hantera i stort sett allt avfall som kommer in. 
Läs mer
2018-06-27 11:40
Flygbränsletåget har vunnit flera miljöpriser
Istället för att flera gånger om dagen gå genom Stockholms innerstad, ofta i rusningstrafik, via tankbilar, så transporteras nu flygbränslet med tåg från Gävle hamn till Brista, som ligger 5 km utanför Arlanda flygplats. Nära 250 000 lastbilar har ersatts med tåg sedan 2006.
 
Läs mer
2018-07-14 12:50
Gävle hamn sätter Gävle på kartan
Gävle hamn är med och bidrar till att Gävle syns på kartan både nationellt och internationellt. Förr som  Sveriges största varvs- och redarstad, idag som en av Sveriges största hamnstäder och som satsar på digitalisering, automatisering och effektivisering.
Läs mer
2018-06-15 11:24
Har du fastnat bakom ett vindkraftverk?
Just nu är det hög aktivitet i Gävle hamn, då det dagligen körs ut lastbilar lastade med delar till vindkraftverk. För varje nytt vindkraftverk som byggs pumpas ny ren el in i systemet och möjliggör att man ersätter el från kol- och gaskraftverk.
 
Läs mer