Har du fastnat bakom ett vindkraftverk?

"Det tar aldrig slut" Filmad av Kristin Broström inifrån Hamntrafikkontoret, gävle hamn

Har du tittat på klockan sittandes i bilkön bakom en långsam konvoj med märklig last den senaste tiden? Om inte, så kommer det kanske ske någon sommardag framöver. Just nu är det nämligen hög aktivitet i Gävle hamn, då det dagligen körs ut lastbilar lastade med delar till vindkraftverk. Och visst är det fantastiskt att få fastna i bilkö av den anledningen? För varje nytt vindkraftverk som byggs pumpas ny ren el in i systemet och möjliggör att man ersätter el från kol- och gaskraftverk.

Vinkraftsdelarna tillverkas på fabriker runt om i världen och anländer Gävle hamn via bulkfartyg. Just nu kommer fartygen framförallt från Kina och Spanien. Varje fartyg kan bära med sig upp till 60 delar i sin last. Trots att konvojer med vindkraftsdelar avgår dagligen, så fylls det hela tiden på. Gävle hamn lämpar sig väl för att ta emot den här typen av gods då hamnen, till skillnad från många andra hamnar, har egna kranar samt utrymme att förvara dessa jättemaskiner. Ett färdigt vindkraftverk består av 10-12 delar och hamnen har plats för 130 delar. Torndelarna väger 85 ton styck, vingarna 15 ton styck och nacellen, delen högst upp på tornet som man fäster bladen i, väger över 100 ton.

Gävle hamns terminaloperatör Yilport lossar lasten från fartygen och hjälper till att lasta delarna i konvojer. Sedan bär dessa långa ekipage iväg med avstängda vägar, korsandes över rondeller vid behov, bortflyttade skyltar och kanske en del trafikköer som följd.

Målet den här sommaren är ett vindkraftverk nära Falun, Svartnäs, och ett vindkraftverk mellan Sveg och Färila, Högkölen. Förr kunde dessa vindkraftverkskonvojer färdas över väg ända nerifrån Europa. Idag säger reglerna att man som längst får frakta vindkraftverksdelar 35 mil fågelvägen.

Väl framme i vindkraftverksparkerna, är marken jämnad och beredd och mobilkranar lyfter delarna på plats. Färdigt och monterat, vilket tar ungefär två dagar, når vindkraftverket 136 m i längd.  

Det rör på sig i Gävle hamn!
 




Foto: Joakim Ljung, Erik Gerdin och Natalie Gerami

På gång
2018-12-12 16:39
Nu har startskottet för nya containerterminalen gått
Infrastrukturminister Tomas Eneroth tillsammans med ägaren till Gävle hamns terminaloperatör Yilport, Robert Yuksel Yildrim, höll i startpistolen (eller kran-kontrollen).
 
Läs mer
2018-11-23 10:49
Norra Europas största privatägda lagringsbolag...
... för kemikalie- och petroleumprodukter finns i Gävle hamn.
 
Läs mer
2018-10-29 15:46
Fartygsrelaterade avgifter för 2019 höjs inte
 Gävle Hamn AB väljer att låta fartygsrelaterade avgifter vara oförändrade från 2018, med ambitionen att kunna vara ett konkurrenskraftigt alternativ till landtransporter.
 
Läs mer
2018-10-08 16:10
Byggmax lager i Gävle hamn
I Gävle hamn så är SDK shippings största och enda kund Byggmax. Alla varor som går ut till butikerna från Stockholm och norrut, lagras i Gävle hamn.
Läs mer
2018-10-01 14:12
Villa Sjötorp flyttas!
Kontraktet signerat med förening för nedmontering och flytt av Villa Sjötorp.
Läs mer
2018-10-01 13:50
Alla vägar bär till Gävle hamn
Under de senaste veckorna har 14 skyltar bytts ut för att förtydliga och förenkla körningen in till Gävle hamn. Närmare 1000 fordon passerar Gävle hamns grindar dagligen, så det behövs! Välkommen!
 
Läs mer
2018-09-26 11:09
Från Granudden till Fredriksskans
Terminalen Granudden består av containrar och lagermagasin för pappersrullar. Pappersrullarna transporteras med tåg från Granudden via Gävle ut till Fredriksskans där de sedan skeppas ut med fartyg till olika destinationer för att bli bland annat kartonger och förpackningar.
 
Läs mer
2018-09-04 11:45
Kontraktet signerat för utbyggnaden av Gävle hamns containerterminal
Nu har Gävle Hamn signerat kontraktet för fördubblingen av ostkustens största containerterminal med CYES Maritime works. Målet är att utbyggnaden av containerterminalen ska stå klar i slutet av 2019.
 
Läs mer
2018-08-28 09:16
Visste du att?...
…Gävle Hamn är inte bara cisterner, containrar och stora fartyg.

Det är mer naturskönt än man kan tro i en av Sveriges största hamnar och hamnen bidrar till många arbetsplatser och ekonomisk tillväxt i såväl regionen som övriga Sverige.
Läs mer
2018-08-22 11:19
Storsatsning på automatisering av pappershantering i Gävle hamn
Gävle blir förmodligen den första hamnen i världen med ett automatiserat höglager för hantering av pappersrullar. Anläggningen kommer inrymmas i en 10 000 kvadratmeter stor och 25 meter hög byggnad, som på effektivast möjliga sätt kommer lasta papper i containrar för vidare sjötransport ut i världen.
Läs mer