Meny

Fortsatt stark tillväxt för containerterminalen i Gävle hamn

2017 visade på rekordstor ökning av volymer för containerterminalen. En ökning med 25% jämfört med 2016. Första kvartalet av 2018 visar på fortsatt rekorduppgång av volymsiffrorna med all-time-high både för januari- och februarimånads resultat.



Tillsammans med Gävle Hamn står Yilport i begrepp att påbörja fördubblingen av Ostkustens största container terminal, för att möta den ökande efterfrågan. I Gävle hamn finns cirka 40 aktörer inom olika branscher. Yilport är den största och driver sedan två år tillbaka hamnterminalverksamheten. 

Ursprungligen ägde Gävle Hamn AB mark och infrastruktur, samt var ansvariga för huvuddelen av den operativa driften i hamnen. Hamnen stod inför stora behov av investeringar för att möta den växande efterfrågan på export och import. Det beslöts då att lägga ut den operativa driften på en extern, global hamnoperatör, för att dra nytta av storskalighet och investeringsförmåga som följer med ett sådant val. Resultatet blev den globala terminaloperatören Yilport.

Idag ansvarar således Yilport för driften i hamnen, vilken regleras genom ett 30-årigt koncessionsavtal. (På samma sätt är strukturen uppbyggd i flera hamnar, till exempel Göteborg och Stockholm). Gävle Hamn AB, som ägs av kommunen, äger marken och infrastrukturen och ansvarar för den långsiktiga strategiska utvecklingen av Gävle hamn.

Yilport är ett dotterbolag till Yildirim group, ett familjeägt företag som etablerades redan 1963. Sitt första internationella förvärv skedde i Sverige 2008 och sedan dess har företaget expanderat och har nu verksamhet i 21 länder på 4 kontinenter.

”Vi har haft fantastiska siffror på containerterminalen i Gävle hamn både föregående år och för årets första kvartal. Vi börjar närma oss nuvarande containerterminals kapacitet. Genom fördubblingen kommer vi inte bara kunna möta den ökade mängden containergods. Vi kommer även skapa fler arbetstillfällen och sätta en tydligare markering av Gävle Hamn på kartan för internationell import och export”, säger Håkan Bergström, försäljningschef, Yilport Nordic.

Den nya containerterminalen beräknas vara i full drift 2020.
 

John Söderström är anställd på containerterminalen och har varit det sedan Yilport Gävle tog över containerterminalsdriften 2014. Han har tidigare arbetat både som truckförare, kranreparatör och planerare.

”Yilport är ett företag som är villiga att satsa och investera i Gävle hamn. Det gör det till ett roligt företag att jobba på där det händer mycket” berättar han.


John arbetar nu som operational manager.

”Läget i Gävle hamn är väldigt fördelaktigt i min roll och för Yilport, med all exportindustri som finns i nära anslutning samt bra anslutningar och närhet till E4. Dessutom håller järnvägen på att elektrifieras hela vägen fram till hamn och kompletteras av ett dubbelspår norrut”.

Yilport fortsätter att investera tillsammans med Gävle Hamn för framtiden och tillväxt i regionen.
 
På gång
2021-02-11 09:24
RTG-kranar anländer till Gävle hamn
Den nya containerterminalen utrustas med eldrivna portalkranar som inte bara kommer att bidra till mindre koldioxidutsläpp och ljudnivå och samtidigt höja produktiviteten på terminalen. Då kranarna staplar sex containrar på höjden bidrar de till en effektivare containerhantering. 
Läs mer
2021-02-11 09:28
Projektresultat – Efficient flow
Under tre års tid har Gävle hamn deltagit i ett EU-finansierat projekt rubricerad EfficientFlow. Projektet håller på att avslutas men för Gävle Hamn fortsätter arbetet med Port Activity App™ som är det primära resultatet projektet mynnat ut i. 
 
Läs mer
2021-01-28 14:23
Fartygsservice Gävle AB - en av de äldsta aktörerna i hamnen
Företaget startade redan i slutet på 60-talet och hade då sin huvudsakliga verksamhet i den hamn som låg inne i Gävle stad. Dock har de alltid haft verksamhet i den befintliga hamnen på Fredriksskans. 
Läs mer
2020-11-17 08:11
Med anledning av debattartikeln som publicerades i Gefle Dagblad 12 nov...
Sjöfartsbranschens (inklusive Gävle Hamns) uppfattning är att trafikslagen i Sverige inte konkurrerar på samma villkor.
Läs mer
2020-11-12 16:28
Tutande tåg på Näringen
Just nu har Trafikverket ett problem i järnvägsanläggningen där övergångarna vid tidigare Galvans fabrik inte fungerar som de ska. Av säkerhetsskäl är tågen tvungna att tuta för att uppmärksamma att de är på ingång. 
Läs mer
2020-11-02 15:23
CFS paper nominerad till Årets Logistiketablering 2020
Det nya, 11 000 kvm stora, helautomatiserade lagret för de flera ton tunga rullarna, ska korta ledtider och öka lagringskapacitet för pappersbruken i regionen.
Läs mer
2020-10-23 10:37
Autonoma fordon i Gävle hamn
Med hjälp av autonoma fordon kan logistikprocesser i Gävle hamn automatiseras vilket innebär minskade kostnader samtidigt som både säkerheten och kvaliteten förbättras. 
Läs mer
2020-10-23 10:32
Terminal Granuddens lager är återigen fyllda
Förra året byggdes två nya lager för att kunna erbjuda Granuddens kunder mer lageryta. Det senaste året har visat att lagren varit välbehövda och en värdefull investering för Gävle hamns terminal. Under 2020 har lagren varit fulla ett flertal gånger och fler kunder efterfrågar lagerytor i magasinen.
 
Läs mer
2020-10-23 10:21
Gävle hamns hittills största vindkraftsleverans
I september lossades delar av vindkraftsverk från bulkfartyget Tian HUI i Gävle hamn. Tian HUI bar med sig 111 delar och är därmed den största vindskraftsbåten som hittills lossats i Gävle hamn. 
Läs mer
2020-08-26 13:10
Invigning av pappersmagasinet
Den 19 augusti invigdes det världsunika automatiserade lagret för papper i Gävle hamn. Den ceremoniella bandklippningen gjordes av Sveriges utrikeshandelsminister och minister för nordiska frågor, Anna Hallberg.
 
Läs mer