Meny

Modern behandlingsanläggning

Företaget Dewatech är en så kallad A-anläggning i Sverige (miljöklassning) och en av de få privatägda. De har en av de modernaste behandlingsanläggningarna i Europa. De har vunnit flertalet miljöpriser för sin verksamhet. Dewatech tar emot ungefär 15-1600 fordon per år och cirka 30 000 ton farligt avfall renas i deras maskiner. De kan hantera i stort sett allt avfall som kommer in. I en och samma maskin så har de lyckats knäcka koden, genom beräkningar, flöden och optimeringar, för att rena alla typer av vatten. De har maskiner som renar genom skiktning, ultrafiltrering, omvänd osmos, ångkompressionsindunstning och vakuumindunstning. 
 


Dewatech har funnits i Gävle Hamn sedan 1991, men företaget har funnits i olika former sedan 1980, ständigt med Martin Björkgren i spetsen. Snart är han 70 och fortfarande yrkesverksam. VD-rollen i Dewatech har han dock lämnat över till sin son Tobias.
 
”Företaget har utvecklats genom åren med olika huvudverksamheter såsom slamsugning och kompostering av slammer. Idag är Dewatechs huvudverksamhet att ta emot blött, farligt avfall för rening, vilket det har gjort sedan början på 90-talet då kontor och verksamhet lades i Gävle Hamn”, berättar Martin Björkgren.

Hamnen var då väldigt olik jämfört med idag. Som en följd av att bland annat oljemarknaden gick ner och bränsledepåer slogs ihop, så blev hamnen en plats med lågintensiv aktivitet. Dewatech hyrde en öde tomt nära vattnet och är idag med och bidrar till den aktivitet som råder i området, tillsammans med de övriga 40 företagen som är etablerade här.  
”På 30 lastbilar farligt avfall går en tillbaka ut ur hamnen med restprodukter för vidare behandling och förbränning. Det vatten som kommer ut efter reningsprocessen är så rent att vi fått tillstånd att använda vattnet till rengöring av egna lokaler, maskiner och fordon”, förklarar Tobias Björkgren.
 
Dewatech befinner sig nu i en förhandling för att vattnet ska få användas till kommunal renhållning av gator etc.
 
Martin Björkgren har drivit företaget genom mycket hands-on arbete och sonen Tobias övertagande har kompletterat Martins erfarenheter genom höga tekniska kunskaper som drivit företaget vidare i sin utveckling. Tobias driver idag företaget med hjälp av en kollega på kontoret och tre operatörer som övervakar alla reningsprocesser och maskiner.
 
”Det bästa med att vara belägna i Gävle Hamn är det strategiska läget. Vår marknad sträcker sig från Södertälje i söder till Kiruna i norr. Och infrastrukturen här är utmärkt med tillgång till både väg, järnväg och hav”, avslutar Martin Björkgren.
 
På gång
2021-02-11 09:24
RTG-kranar anländer till Gävle hamn
Den nya containerterminalen utrustas med eldrivna portalkranar som inte bara kommer att bidra till mindre koldioxidutsläpp och ljudnivå och samtidigt höja produktiviteten på terminalen. Då kranarna staplar sex containrar på höjden bidrar de till en effektivare containerhantering. 
Läs mer
2021-02-11 09:28
Projektresultat – Efficient flow
Under tre års tid har Gävle hamn deltagit i ett EU-finansierat projekt rubricerad EfficientFlow. Projektet håller på att avslutas men för Gävle Hamn fortsätter arbetet med Port Activity App™ som är det primära resultatet projektet mynnat ut i. 
 
Läs mer
2021-01-28 14:23
Fartygsservice Gävle AB - en av de äldsta aktörerna i hamnen
Företaget startade redan i slutet på 60-talet och hade då sin huvudsakliga verksamhet i den hamn som låg inne i Gävle stad. Dock har de alltid haft verksamhet i den befintliga hamnen på Fredriksskans. 
Läs mer
2020-11-17 08:11
Med anledning av debattartikeln som publicerades i Gefle Dagblad 12 nov...
Sjöfartsbranschens (inklusive Gävle Hamns) uppfattning är att trafikslagen i Sverige inte konkurrerar på samma villkor.
Läs mer
2020-11-12 16:28
Tutande tåg på Näringen
Just nu har Trafikverket ett problem i järnvägsanläggningen där övergångarna vid tidigare Galvans fabrik inte fungerar som de ska. Av säkerhetsskäl är tågen tvungna att tuta för att uppmärksamma att de är på ingång. 
Läs mer
2020-11-02 15:23
CFS paper nominerad till Årets Logistiketablering 2020
Det nya, 11 000 kvm stora, helautomatiserade lagret för de flera ton tunga rullarna, ska korta ledtider och öka lagringskapacitet för pappersbruken i regionen.
Läs mer
2020-10-23 10:37
Autonoma fordon i Gävle hamn
Med hjälp av autonoma fordon kan logistikprocesser i Gävle hamn automatiseras vilket innebär minskade kostnader samtidigt som både säkerheten och kvaliteten förbättras. 
Läs mer
2020-10-23 10:32
Terminal Granuddens lager är återigen fyllda
Förra året byggdes två nya lager för att kunna erbjuda Granuddens kunder mer lageryta. Det senaste året har visat att lagren varit välbehövda och en värdefull investering för Gävle hamns terminal. Under 2020 har lagren varit fulla ett flertal gånger och fler kunder efterfrågar lagerytor i magasinen.
 
Läs mer
2020-10-23 10:21
Gävle hamns hittills största vindkraftsleverans
I september lossades delar av vindkraftsverk från bulkfartyget Tian HUI i Gävle hamn. Tian HUI bar med sig 111 delar och är därmed den största vindskraftsbåten som hittills lossats i Gävle hamn. 
Läs mer
2020-08-26 13:10
Invigning av pappersmagasinet
Den 19 augusti invigdes det världsunika automatiserade lagret för papper i Gävle hamn. Den ceremoniella bandklippningen gjordes av Sveriges utrikeshandelsminister och minister för nordiska frågor, Anna Hallberg.
 
Läs mer