Meny

Flygbränsletåget har vunnit flera miljöpriser

1999 gick ett antal oljebolag ihop och bildade A Flygbränslehantering AB (AFAB). En ny depå, som stod klar 2001, byggdes i direkt anslutning till Arlanda. Flygbränslet lastades då på Loudden och transporterades med tankbilar genom Stockholms innerstad till Arlanda.  
 
2006 invigdes flygbränsletåget som vunnit flertalet miljöpriser. Istället för att flera gånger om dagen gå genom Stockholms innerstad, ofta i rusningstrafik, via tankbilar, så transporteras nu flygbränslet med tåg från Gävle hamn till Brista, som ligger 5 km utanför Arlanda flygplats. Två tågset om dagen och 17 vagnar i varje tågset krävs för att transportera flygbränslet till Brista. Nära 250 000 lastbilar har ersatts med tåg sedan 2006.
 
”Flygbränslet kommer alltså in via fartyg till Gävle hamn och lagras i depåer som ägs av Interterminals, ST1 och OKQ8”, berättar Per Eklund, driftchef på AFAB.
 
Därifrån pumpas det genom filter och kvalitetstestas och pumpas vidare in i tågvagnarna. OKQ8 ansvarar för lastningen och Green Cargo äger tågen, men AFAB äger processen och ansvarar för hanteringen. Tåget tar sig sedan de cirka 2-2,5 timmarna ner till Brista. Där filtreras och testas bränslet igen, innan det pumpas in i den 6 km långa pipe linen som tar bränslet fram till AFABs egen depå. På depåområdet finns cirka fyra dagars lager av flygbränsle.
 
”Det är således många kvalitetstest som genomförs för att ha ren, högkvalitativ bränsle som går in i flygplanen så att du och jag sedan kan flyga var vi vill”, förklara Per.


 
När bränslet ska användas pumpas det, med cirka 10 bar, in i ledningar som löper runt hela Arlanda Flygplats. Väl framme vid rätt flygplan väntar en så kallad dispenser, en bil utrustad med filter, kopplingar och slangar. Här kvalitetstestas bränslet ytterligare en gång innan det leds upp i slang till flygplanets vinge för att slutligen fylla tanken.
 
Idag ägs AFAB av AirBP, Shell Aviation, SASoil och WFS. För hanteringen av flygbränslet arbetar nio man på AFAB. Fyra på kontoret och fem operatörer. Per började på AFAB 2008 som drifttekniker och har sedan ett år tillbaka arbetat som driftchef.
”Vi är ett bra gäng som jobbar nära och allt flyter på bra. Vi är uppe i Gävle hamn för samordningsmöte. Det är också bra. Allt flyter som det ska helt enkelt. Både flygbränslet och alla samarbeten”.
På gång
2021-02-11 09:24
RTG-kranar anländer till Gävle hamn
Den nya containerterminalen utrustas med eldrivna portalkranar som inte bara kommer att bidra till mindre koldioxidutsläpp och ljudnivå och samtidigt höja produktiviteten på terminalen. Då kranarna staplar sex containrar på höjden bidrar de till en effektivare containerhantering. 
Läs mer
2021-02-11 09:28
Projektresultat – Efficient flow
Under tre års tid har Gävle hamn deltagit i ett EU-finansierat projekt rubricerad EfficientFlow. Projektet håller på att avslutas men för Gävle Hamn fortsätter arbetet med Port Activity App™ som är det primära resultatet projektet mynnat ut i. 
 
Läs mer
2021-01-28 14:23
Fartygsservice Gävle AB - en av de äldsta aktörerna i hamnen
Företaget startade redan i slutet på 60-talet och hade då sin huvudsakliga verksamhet i den hamn som låg inne i Gävle stad. Dock har de alltid haft verksamhet i den befintliga hamnen på Fredriksskans. 
Läs mer
2020-11-17 08:11
Med anledning av debattartikeln som publicerades i Gefle Dagblad 12 nov...
Sjöfartsbranschens (inklusive Gävle Hamns) uppfattning är att trafikslagen i Sverige inte konkurrerar på samma villkor.
Läs mer
2020-11-12 16:28
Tutande tåg på Näringen
Just nu har Trafikverket ett problem i järnvägsanläggningen där övergångarna vid tidigare Galvans fabrik inte fungerar som de ska. Av säkerhetsskäl är tågen tvungna att tuta för att uppmärksamma att de är på ingång. 
Läs mer
2020-11-02 15:23
CFS paper nominerad till Årets Logistiketablering 2020
Det nya, 11 000 kvm stora, helautomatiserade lagret för de flera ton tunga rullarna, ska korta ledtider och öka lagringskapacitet för pappersbruken i regionen.
Läs mer
2020-10-23 10:37
Autonoma fordon i Gävle hamn
Med hjälp av autonoma fordon kan logistikprocesser i Gävle hamn automatiseras vilket innebär minskade kostnader samtidigt som både säkerheten och kvaliteten förbättras. 
Läs mer
2020-10-23 10:32
Terminal Granuddens lager är återigen fyllda
Förra året byggdes två nya lager för att kunna erbjuda Granuddens kunder mer lageryta. Det senaste året har visat att lagren varit välbehövda och en värdefull investering för Gävle hamns terminal. Under 2020 har lagren varit fulla ett flertal gånger och fler kunder efterfrågar lagerytor i magasinen.
 
Läs mer
2020-10-23 10:21
Gävle hamns hittills största vindkraftsleverans
I september lossades delar av vindkraftsverk från bulkfartyget Tian HUI i Gävle hamn. Tian HUI bar med sig 111 delar och är därmed den största vindskraftsbåten som hittills lossats i Gävle hamn. 
Läs mer
2020-08-26 13:10
Invigning av pappersmagasinet
Den 19 augusti invigdes det världsunika automatiserade lagret för papper i Gävle hamn. Den ceremoniella bandklippningen gjordes av Sveriges utrikeshandelsminister och minister för nordiska frågor, Anna Hallberg.
 
Läs mer