Flygbränsletåget har vunnit flera miljöpriser

1999 gick ett antal oljebolag ihop och bildade A Flygbränslehantering AB (AFAB). En ny depå, som stod klar 2001, byggdes i direkt anslutning till Arlanda. Flygbränslet lastades då på Loudden och transporterades med tankbilar genom Stockholms innerstad till Arlanda.  
 
2006 invigdes flygbränsletåget som vunnit flertalet miljöpriser. Istället för att flera gånger om dagen gå genom Stockholms innerstad, ofta i rusningstrafik, via tankbilar, så transporteras nu flygbränslet med tåg från Gävle hamn till Brista, som ligger 5 km utanför Arlanda flygplats. Två tågset om dagen och 17 vagnar i varje tågset krävs för att transportera flygbränslet till Brista. Nära 250 000 lastbilar har ersatts med tåg sedan 2006.
 
”Flygbränslet kommer alltså in via fartyg till Gävle hamn och lagras i depåer som ägs av Interterminals, ST1 och OKQ8”, berättar Per Eklund, driftchef på AFAB.
 
Därifrån pumpas det genom filter och kvalitetstestas och pumpas vidare in i tågvagnarna. OKQ8 ansvarar för lastningen och Green Cargo äger tågen, men AFAB äger processen och ansvarar för hanteringen. Tåget tar sig sedan de cirka 2-2,5 timmarna ner till Brista. Där filtreras och testas bränslet igen, innan det pumpas in i den 6 km långa pipe linen som tar bränslet fram till AFABs egen depå. På depåområdet finns cirka fyra dagars lager av flygbränsle.
 
”Det är således många kvalitetstest som genomförs för att ha ren, högkvalitativ bränsle som går in i flygplanen så att du och jag sedan kan flyga var vi vill”, förklara Per.


 
När bränslet ska användas pumpas det, med cirka 10 bar, in i ledningar som löper runt hela Arlanda Flygplats. Väl framme vid rätt flygplan väntar en så kallad dispenser, en bil utrustad med filter, kopplingar och slangar. Här kvalitetstestas bränslet ytterligare en gång innan det leds upp i slang till flygplanets vinge för att slutligen fylla tanken.
 
Idag ägs AFAB av AirBP, Shell Aviation, SASoil och WFS. För hanteringen av flygbränslet arbetar nio man på AFAB. Fyra på kontoret och fem operatörer. Per började på AFAB 2008 som drifttekniker och har sedan ett år tillbaka arbetat som driftchef.
”Vi är ett bra gäng som jobbar nära och allt flyter på bra. Vi är uppe i Gävle hamn för samordningsmöte. Det är också bra. Allt flyter som det ska helt enkelt. Både flygbränslet och alla samarbeten”.
På gång
2019-09-13 13:30
Bygget av det automatiserade höglagret i Gävle hamn är i full gång
Projektägarna kallade samman till ett gemensamt möte med information om magasinet och byggstatus.
 
Läs mer
2019-07-29 09:00
Gävle Hamn ställer ut om fördubblingen av containerterminalen på Logistik och transportmässan i Göteborg
Gävle Hamn kommer tillsammans med terminaloperatör Yilport att ställa ut på Logistik och Transportmässan i Göteborg 5-6 november, monter B09:19.
Läs mer
2019-08-05 11:02
Imerys vidareförädlar mineraler till pappersindustrin
Imerys är en av de 40 aktörerna i Gävle hamn och arbetar med att vidareförädla mineraler till pappersindustrin. 270 fabriker drivs av Imerys och en av de fabrikerna ligger i Gävle Hamn. 
 
Läs mer
2019-06-26 12:09
Unifeeder introducerar ny veckovis linje mellan Gävle Hamn och Polen
Den nya linjen har premiär 10 augusti från hamnen i Gdansk och kommer anlöpa Gävle Hamn runt den 12 augusti.
 
Läs mer
2019-07-22 09:00
Kemtrans en av aktörerna i Gävle hamn
Kemtrans hanterar ungefär 20 000 m3 kemikalier per år i Gävle hamn. Den vanligast förekommande kemikalien som Kemtrans hanterar är svavelsyra. 
 
Läs mer
2019-08-12 12:00
Wallners åkeri har tankbilar i Gävle hamn
Gävle ända sedan 60-talet, men först 2006 fick de en uppställningsplats i hamnen. De levererar petroleum till stationerna från norra Uppland, Dalarna, Gästrikland och delar av Västmanland Hälsingland
Läs mer
2019-07-08 09:00
Ragnsells ser en början där andra ser ett slut
Verksamheten på Ragnsells i Gävle hamn är bred med ett antal segment som hanteras såsom containertjänster, sophämtning, hantering av farligt avfall mm.
 
Läs mer
2019-07-15 09:00
Fortsatt högkonjunktur i Gävle hamn
Efter årets första månader ser Gävle hamns terminaloperatör Yilport, inga tecken på en sviktande konjunktur.
 
Läs mer
2019-06-28 10:25
SSAB flyttar ytterligare stålexport till Gävle Hamn
Förutom de olika stålprodukter som redan upptar en helt egen sektion i CFS:en har SSAB valt att nu också flytta stuffningen av rör för världens gruvindustrier till Gävle Hamn.
Läs mer
2019-06-19 11:16
Gävle Hamn har förvärvat mark utanför hamnområdet
Gävle Hamn har förvärvat en 33 000 m2 stor yta strax utanför hamnområdet för att få plats med den ökade importen av vindkraftverk. Drygt 1.800 delar ska lossas och mellanlagras, innan de transporteras till skandinaviska vindkraftprojekt.
 
Läs mer